Historia komunikacji

Po przyłączeniu Deutsch Lissa do Wrocławia w 1928 r. w ramach integracji zaczęły kursować regularne kursy omnibusów miejskich. Natomiast pierwsze wzmianki dotyczące komunikacji autobusowej już konkretnie na ulicy Dolnobrzeskiej datowane są na rok 1939. W tamtym okresie na trasie Port Lotniczy „Wrocław – Gądów Mały” (Flughafen), Lotnicza (Flughafen Strasse) – Kosmonautów ( Deutsch Lissaer Strasse) – Średzka (Neumarkter Strasse) , DOLNOBRZESKA (Dyhernfurther Strasse) kursowała linia oznaczana literą D. Jako ciekawostkę dodam, że nazewnictwo linii było wtedy silnie związane z nazwą dzielnicy do której autobus dojeżdżał. W tym przypadku oznaczenie sugerowało że linia prowadzi do Deutsch Lissa czyli do obecnej Leśnicy. Jak widać na poniższej mapce autobus ten tylko do samego początku ulicy (pętla była koło ówczesnego Ratusza).

lissa_dPo zakończeniu wojny autobus ten zniknął z mapy komunikacyjnej miasta. Po kilkunastoletniej przerwie spowodowanej powojennym chaosem został zastąpiony autobusem B kursującym na trasie Leśnica-Plac Czerwony. Ten kończył jednak bieg bliżej Placu Świętojańskiego aniżeli ul. Dolnobrzeskiej. Następnie, ponad dekadę później został przedłużony (wraz z linią 117) o kilkaset metrów. Wówczas w kwadracie ulic Dolnobrzeskiej, Średzkiej, Zajazdowej oraz Pawła Eluarda ulice utworzyły w latach 70tych pętle autobusową, obsługującą przedmiotowe linie.

Na planie komunikacji z 1978 roku widać, że komunikacja autobusowa powróciła na ulicę Dolnobrzeską dopiero po ponad 30 latach od zakończenia II Wojny Światowej. Zaznaczono na nim pętlę autobusu linii 124, która znajdowała się wówczas w nieco innym miejscu niż obecnie.

autobusy_1978
Jak wynika z planu z 1992 roku zamieszczonego poniżej, linia 124 została następnie przedłużona do Brzeziny.

autobusy_1992Powyższe informacje historyczne zaczerpnąłem z serwisu dolny-slask.org.pl. Odnośniki do pełnych artykułów można znaleźć tutaj (rok 1939) i tutaj (rok 1992).

Od 1 lipca 1995 roku z centrum Leśnicy, przez całą długość ulicy Dolnobrzeskiej biegła linia autobusowa oznaczona numerem 617 (tego samego dnia likwidacji uległa linia 124). Linia 617 prowadzona była przez Dolnośląskie Linie Autobusowe. Tabor firmy składał się głównie z minibusów Autosan H6 i autobusów Ikarus 260.04. Sporadycznie na trasę wyjeżdżał także Austosan H7.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

10 lat później rozpoczął się trwający do dziś galimatias skutkujący ciągłymi, trwającymi po dziś dzień zmianami w organizacji transportu zbiorowego na ulicy Dolnobrzeskiej. W 2005 roku Zarząd Dróg i Komunikacji przedstawił Radzie osiedla propozycję zmiany tras linii autobusowych w naszym rejonie Leśnicy. Przewidywanym terminem zmian miał być styczeń 2006 r. (źródło „Gazeta Leśnicka, nr 05/14). Wspomniana Gazeta powołując się na ZDIK zaczęła nawet pisać o tych w czasie teraźniejszym, jednak na faktyczne zmiany przyszło nam poczekać do lipca 2007 roku.

Pierwszego lipca 2007 roku na ulicy Dolnobrzeskiej pojawiły się dwie nowe linie – 917 oraz 138. Przewoźnikiem który podjął się tego zadania była firma POLBUS. Firma ta, specjalizująca się jednak w przewozach zbliżonych bardziej do realiów PKS często eksploatowała autobusy zbyt duże jak na peryferyjne warunki panujące na ulicy Dolnobrzeskiej. Obsługiwała ona połączenia aż do 22 listopada 2009 kiedy to do krajobrazu ulicy wróciły żółte, nieco już wysłużone autobusy firmy DLA.

Przełomem okazał się być 1 październik 2013. Wtedy bowiem Dolnośląskie Linie Autobusowe postanowiły wejść w konsorcjum z firmą Sevibus i wygrywając przetarg to one obsługiwały teraz ulicę Dolnobrzeską. Pierwszy raz od niepamiętnych czasów mieszkańcy poczuli nową jakość, przetarg zobligował bowiem przewoźnika do obsługi zadania nowymi, lub prawie nowymi autobusami. Zlikwidowano linię 917 zastępując ją linią 937 oraz wprowadzono fabrycznie nowe autobusy typu SOR BN 9,5. Na następny przetarg przyszło mieszkańcom naszej ulicy poczekać trzy lata. W 2016 roku wygrała go firma Warbus , regularne kursy rozpoczęła ona 4 września 2016 roku. Nie minęły jednak dwa lata, gdy 25.10.2018 r. kierowcy Warbusa rozpoczęli strajk (ze względu na opóźnienia w płatnościach za wykonaną pracę) i nie wyjechali na trasy, o czym miasto dowiedziało się dopiero z telefonów od mieszkańców. Na trasy wyjechały tego dnia (i w kolejnych) autobusy zastępcze „zaprzyjaźnionych” przewoźników.

Pod koniec listopada 2018 r. doszło do przejęcia autobusów i pracowników firmy Warbus przez firmę DLA, z powodu niewypłacalności poprzednika. 

Od 1 września 2019 obsługę wszystkich linii „leśnickich” zapewnia wybrana w przetargu firma DLA, na początku taborem tymczasowym niejako pożyczonym z innych zadań realizowanych przez przewoźnika a od 1 października 2019 najnowszymi autobusami w mieście – Solarisami Urbino 12 IV generacji dostosowanymi także do potrzeb linii międzygminnych.